Е вропейският съюз трябва да отхлаби хватката около врата на европейската автомобилна индустрия, или рискува да тласне индустрията в криза, предупреди председателят на Stellantis Джон Елкан в интервю за POLITICO. Чакаме решенията на ЕС на 10 декември, а дотогава компаниите трябва да убедят политиците в правотата (или не) на опасенията си, че продължаване на политиката на съюза към ефективна забрана за продажба на нови коли с ДВГ от 2035 г. ще тласне индустрията в пропастта.
Джон Елкан се присъединява към други ръководители в опит да повлияе на Европейската комисия преди обявяването на 10 декември пакет от мерки за облекчаване и подпомагане на тежко затруднената автомобилна индустрия, в която работят над 13 милиона души в ЕС.
Продажбите на автомобили в Европа не успяха да се възстановят до нивата отпреди пандемията, китайските конкуренти печелят пазарен дял с технологично оборудвани електрически модели, а търговската война, започната от президента на САЩ Доналд Тръмп, преобръща традиционните вериги за доставки и баланси.
Поправянето на това означава, че Брюксел трябва да преосмисли някои от своите екологични правила, включително регламента, с който се прекратява продажбата на нови автомобили, отделящи CO2, от 2035 г. – по същество унищожавайки производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене, казва Елкан.
Той също така иска ЕС да положи повече усилия, за да премахне старите и замърсяващи автомобили от пътищата в полза на нови – начин за намаляване на емисиите на CO2, като същевременно увеличи печалбите на индустрията – и също така да стимулира производството на по-малки автомобили.
Пакетът на Комисията от 10 декември ще включва реформа на законодателството от 2035 г., нов регламент за екологизиране на корпоративните автопаркове, подробности около пакета за батерии за стимулиране на производството и потенциални изисквания за местно съдържание.
Stellantis и повечето – но не всички – други производители искат реформираният закон от 2035 г. да позволи така наречената технологична неутралност. Това би позволило на повече от автомобилите, задвижвани с батерии, да отговарят на правилата за нулеви емисии, като също така ЕС да позволи продажбата след 2035 г. на плъг-ин хибриди както с батерии, така и с двигатели с вътрешно горене, удължаващи пробега (малки двигатели с вътрешно горене, които играят роля на генератор на електричество за задвижване на колата) и по-екологични алтернативни горива, които могат да работят в двигатели с вътрешно горене.
Елкан също така иска междинните цели за намаляване на емисиите по пътя към 2035 г. да бъдат осреднени. Комисията вече направи това веднъж тази година. Целият автопарк на един производител трябваше да отделя средно 93,6 г/км до края на 2025 г., но след като се видя, че това е непостижимо за повечето производители, бе взето решение да се гледа периодът 2025-2027 г.
Следващата пречка ще дойде през 2030 г., когато средните нива СО2 на моделната гама на производителите трябва да отделя 49,5 г/км. Но вместо това, шефът на Stellantis иска средна стойност на емисиите СО2 за периода 2028 – 2032 г.
Но „спасението“, според Елкан, е Комисията да въведе програма за бракуване, за да се премахнат по-старите и по-замърсяващи автомобили от пътищата в Европа, което би намалило общите емисии, както и би стимулирало продажбите на нови автомобили.
Елкан иска секторът да получи признание за всички намалени емисии чрез премахване на стари автомобили от пътищата, което би помогнало на автомобилните производители да постигнат бъдещи цели за емисиите, без да се налага да намаляват настоящите продажби на автомобили с двигатели с вътрешно горене.